måndag 22 november 2010

vintern och lugnet

Det är många som klagar nu. Jag med!
På vädret, på skolan, på jobbet, på sina partners, på människor i allmänhet.
Man är besviken, trött, ensam. Man blir störd, aldrig uppmärksammad och övergiven.

Men vintern har fört ganska många positiva saker min väg. När det snöar blir jag varm inuti. Jag kan sitta och stirra på snöflingorna i timmar. Tankarna virvlar vilt och gungar sakta som dem. Ute är det lite extra tyst, lite mjukare, och alldeles ljust! Äpplen från sommaren hänger ensamna kvar i träden. Det ser lite komiskt ut, men de är fina minnen från sommaren, och bevis på att den kommer snart igen.

Det gör mig lugn. Att veta att trots allt, så blir det sommar igen. Om jag är ledsen eller glad, tjock eller smal, ensam eller ihop. Så kommer ändå den där värmen igen. Man behöver kanske vintern för att till fullo uppskatta solen och hur den steker sönder de där krukväxterna. Det finns alltid flera sidor av allt. Kanske kan man helt sonika välja den man vill se, känna och leva i?

Om tåget blir försenat idag, ska jag le och känna att livet gav mig en extra tid för vila och reflektion. Jag kommer le åt alla frustande och hetsade människor. De skulle bara veta hur fint det känns i lugnet, där jag tänker vara idag. Fint är ordet. Vinter och kyla, att få krypa in i sig själv när man inte får krypa in hos någon annan. Kan vara lika bra som alternativet. För idag börjar det, nu jävlar börjar det!

Det är mycket nu. Egentligen är jag sjukt stressad. En frustande svettig kärring med för mycket packning och för hög klack på skorna. Jag kan inte planera nånting eftersom jag inte vet när jag kan flytta. Jag har ett fältarbete att utföra, i Uddevalla. Men jag måste vara i Göteborg och försöka flyttstäda, medans jag bor i lägenheten. Träningen vill jag ju inte missa, för det går bra nu. Sprang dubbelt mot vad jag brukar i fredags, det kändes så himla bra och kul! Så måste jag nog välja bort sista antropologikursen... Borde inse och göra mig själv en tjänst, och inte läsa 200 procent i 2 månader. Vore inte bra att hamna efter på den nya utbildningen. Hästeriet, herregud, det ska bli så kul!

Och när jag får flyttat ska det bli kul, jag ska göra högrevsgryta varje vecka och bjuda hem någon ibland. Kramas i plädar och titta på filmer. Ha glöggmys och sova gott. Prata om livet och alla världsliga ting, lära nytt, ifrågasätta gammalt. Se årstiderna genom nya fönster, känna nya lukter och se in i nya ansikten.

Är en ovanlig art, förbjuden att såra.

Kram på er i snön!

2 kommentarer:

  1. När ska du hinna vara full då?

    SvaraRadera
  2. Mycket fint skrivet Maria! Och så väldigt rätt. Jag känner som du, livet är vad man väljer att det ska vara och den bästa tiden är alltid just nu. Livet är till för att levas och för att njuta. Julen och vintern är en perfekt tid för alla typer av mys. Längtar tills du har flyttat! Ska bli kul att ha dig som granne :) Kram på daj!

    SvaraRadera